Alsnog gefeliciteerd met je bedrijf! Als het goed is heb je een plan, diensten of producten en je weet ook wie jouw (toekomstige) klanten zijn. Dat is een prima basis om met je promotie aan de slag te gaan.
Die promotie heb je nodig om te laten weten dat jouw bedrijf bestaat en om jouw potentiële klanten te interesseren voor jouw aanbod. Weten ze eenmaal wat ze bij jou kunnen halen, dan zetten ze sneller de volgende stap. Als de kennismaking ze bevalt, dan komen ze nog eens terug en ze vertellen anderen over hun positieve ervaringen. Dat laatste is nog altijd de beste reclame die er is.
Wat wil je met je bedrijf bereiken?
Voor we de mouwen opstropen, wil ik je bedrijf leren kennen. Ik ben benieuwd wat je al aan promotie doet en wat je met je bedrijf wilt bereiken. Op basis van jouw informatie en wensen stel ik een plan van aanpak voor. Daarna is het aan jou: wat pak je zelf op en waar vraag je mijn ondersteuning bij.
Hoe help ik jouw bedrijf promoten?
Er zijn allerlei manieren waarop ik je kan ondersteunen bij de promotie van je bedrijf. Bijvoorbeeld:
- Je adviseren over je logo en huisstijl en hier eventueel een vormgever voor zoeken.
- Je bedrijfswebsite maken of de bestaande verbeteren.
- Uitleggen hoe je social media zoals Facebook en LinkedIn voor je bedrijf inzet.
- Teksten voor je schrijven, voor bijvoorbeeld social media, je website, folders of een mailing.
- Je leren hoe zelf je website actueel houdt en geregeld berichten op social media plaatst.
- Een compleet en praktisch promotieplan voor je bedrijf maken.
Er is van alles mogelijk. Het gaat erom wat jij wilt en waar jij het meest mee geholpen bent.
Zelf doen of uitbesteden?
Als ondernemer heb je veel te regelen, wat niet rechtstreeks te maken heeft met jouw diensten of producten. Zeker als startende zzp’er moet je van alles uitzoeken en keuzes maken. Bijvoorbeeld over je boekhouding, verzekeringen en hoe je je bedrijf gaat promoten. Wat doe je zelf en wat besteed je uit? Dat laatste kost je natuurlijk geld.
Aan de andere kant: als jij je bezighoudt met activiteiten die jou minder liggen, dan gaat dat ten koste van de tijd die je in je eigen werk kunt steken. Ook zul je zien dat alle bloed, zweet en tranen om je promotie zelf te doen vaak niet het gewenste resultaat oplevert. En dat is enorm jammer.
Investeer in kwaliteit
Voor al mijn mede-ondernemers heb ik maar een advies: als je je bedrijf serieus neemt, investeer er dan in. Bijvoorbeeld om extra kwaliteit in te huren en tijd te besparen.
Daarom heb ik zelf een financieel adviseur die mijn boekhouding en belastingaangifte verzorgt. Dat scheelt mij veel tijd en kopzorgen, want hij is beter in dat soort zaken dan ik. Ieder zijn vak!